La no-novetat de les bicis a la Rambla

Imatge

Bona idea. Gens nova. I és que la regulació de circular per la Rambla de Badalona amb bicicletes, monopatins i similars existeix des del minut 1 de l’aprovació de l’Ordenança de Civisme, liderada pel grup de CiU en l’anterior mandat. No és pas una mesura que es prengui ara, amb el govern del PP i el corresponent anunci, a bombo i plateret, amb foto de l’alcalde inclosa.

El conflicte que vianants i veïns tenen puntualment amb ciclistes i skaters està regulat per l’esmentada norma des de l’any 2010, ja que s’hi prohibeix, en àrees de vianants, la circulació de bicis, monopatins i similars a una velocitat superior a la de les persones que hi caminen. Per tant, a efectes pràctics, la prohibició ja hi era.

Quin era el problema que amb el temps s’hauria enquistat en aquest punt de Badalona?

Doncs de manca de vigilància policial, fonamentalment. Sense un agent de l’autoritat que vetlli pel compliment de la norma informant de les infraccions i sancionant si s’escau, els problemes d’aquest tipus no es resolen.

Durant l’anterior mandat, els agents de la Unitat de Civisme –eliminada pel govern del PP- vetllaven per aquestes problemàtiques. Ara, amb el model de “policia de barri”, els horaris de servei dels agents no es corresponen amb els horaris on hi hauria més conflicte, disposant de menys efectius els caps de setmana.

Hi ha elements de la mesura que s’afegeixen al fet que tot plegat sigui artificial perquè existia i depèn simplement de la garantia de més presència policial. Per exemple, no deixen de ser curiós que es “prohibeixi” (com es pot prohibir el que ja està regulat?) la circulació de bicicletes i monopatins, però no es digui res dels patins o els patinets? És que aquests altres no generen també potencials problemes de convivència amb veïns i vianants?

Ratlla el ridícul com s’han instal·lat els cartells que en principi haurien de servir per a informar els usuaris de la Rambla sobre les restriccions que de fet existeixen des de l’1 de gener de 2010. Els cartells són petits i estan mal ubicats i fins i tot en algun cas estan enganxats amb brides als fanals. Si venim de l’estació, el cartell o no hi és o no es veu. En canvi, per la banda del carrer Prim, si anem circulant per la Rambla no el veiem perquè no està perpendicular al sentit de la marxa, i si venim del carrer d’en Prim tampoc perquè és massa petit.

I, més enllà: els cartells de fet no serveixen com a mesura informativa, perquè s’han instal·lat sense el corresponent decret. Sort tenim que l’ordenança de civisme es va aprovar i per tant és vigent, perquè només amb aquests cartells no s’anirà enlloc. Un altre element: és totalment arbitrari i no s’empara en cap normativa que s’autoritzi els menors de 10 anys. Més enllà del fet que sembla que el PP ens obligui sortir a passejar amb els nens ben provistos del seu DNI, qualsevol pare o mare sap que, encara que els avisis, un nen o una nena de menys de 10 anys pot córrer tant amb la bici i fer més soroll amb el monopatí que un adolescent o un adult.

Alhora, va en contra de la sostenibilitat i l’eficàcia i frega l’absurd. M’explico: una persona que surti del carrer d’en Prim i vulgui anar a l’estació en bicicleta té dues opcions. O ha de recular fins a Riera Canyadó, creuar la via pel pas soterrat i circular per la banda mar fins a l’avinguda Martí Pujol, fent més del doble de trajecte del que havia de fer inicialment, o té la opció, més curta, de passar pel carrer Magatzem, havent de circular per un tram del carrer del Mar, on es poden provocar més conflictes que els que ara hi hauria a la Rambla. Cal que aquesta persona pugui circular per la Rambla, a una velocitat igual o inferior a la dels vianants, tal i com estableix l’ordenança de civisme, i per tant garantint la seguretat de veïns i vianants i la seva pròpia.

Una vegada més, a banda de fer les coses pensant només en la foto, s’ha menyspreat la participació ciutadana: ens trobem davant una suposada nova mesura que no s’ha comunicat a ningú: ni amb les entitats, ni amb el Consell de la Mobilitat.

I per a què ha servit la suposada novetat? Doncs per parlar-ne una mica, per a fer veure que el govern del PP pensa en les persones, perquè l’alcalde es pugui fer una foto d’aquelles que tant li agraden, i perquè al cap d’un temps caigui en l’oblit i no serveixi de res com tants altres anuncis que ha fet aquest govern del PP.

El que cal, però, és que l’Ajuntament apliqui l’ordenança de civisme de què la ciutat es va dotar l’anterior mandat. I aplicar-la passa per posar més policia als punts conflictius. I si la Rambla ho és per aquesta raó i cal advertir els ciclistes i els skaters que no poden anar més ràpid que les persones que van a peu, que s’hi posi més policia i es deixi de banda els gestos que no porten enlloc a banda de a la típica foto. I en tot cas, i com s’ha fet a d’altres municipis, el que s’hauria de modificar és l’ordenança de circulació per a regular l’ús de la bicicleta, però donant veu a tots els sectors afectats. I és que, fet i fet, la mesura anunciada per l’alcalde no és mesura, sinó un exemple més de la lleugeresa amb què governa el PP de Badalona.

4 thoughts on “La no-novetat de les bicis a la Rambla

    1. Jo no reclamo que es va aprovar anys enrere, el que dic és que posant plaques de prohibició i no canviant la normativa no es canvia res, i que per tant l’únic que es pot aplicar és el que ja s’havia aplicat des de fa uns anys i que si no s’ha controlat és per manca de persones per a fer mediació, o sancionar en el cas en que la mediació no funcionés. I que si hi ha un problema el que s’ha de fer és analitzar-lo i parlar amb les diferents parts per a veure quina és la solució més adequada.

  1. Amb tots els respectes: circulant a 20km/h i considerant que es frena en mig segon aproximadament (tenint en compte la maxima desacceleració que pot assolir una bicicleta segons la revista “bike”) significa que es recorreran uns 2,7m. Mes que suficient per ser considerada una distancia de seguretat. Si voleu saber més coses sobre circulacio de vehicles i veure com es calculen les velocitats de seguretat en interseccions automobilistiques us recomano els manuals de disseny del gobern (si considereu insegura la crculacio combinada de bicicletes i peatons a la rambla, no voldreu agafar mai mes el cotxe despres d’haver llegit el manual).

    Que la gent s’espanti és ben diferent, no es un tema de seguretat. Es podria solucionar amb una població mes esportista que arribes a la 3a edat en millors condicions (seguint amb tots els meus respectes) i amb menys mala llet acumulada per descarregar sobre els joves que pretenen disfrutar, al cap i a la fi, del mateix que ells a una velocitat mes adequada a la seva vida.

    “fill feliços 10 anys! com a regal d’aniversari l’ajuntament et prohibeix passar per la rambla en bicicleta perque els teus avis, qu han tingut tota una vida per disfrutar-la, hi pasegin” Jo, sincerament perfereixo disfrutar aquestes coses de jove i a 20 per hora que de vell desitjant que em caigui una de les palmeres a sobre.

    I si, estic cabrejat. Fa uns anys ja tambe va passar el mateix al passeig de montgat (pel turisme en aquest cas). Ben merescuda la perdua de sorra de les platjes del maresme per la incompetencia dels politics… llastima que ho paguem tots.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s